Dagbok


2/5 Nu är hon sjösatt !

Trots att större delen av familjen (inklusive jag själv) drabbades av magsjuka inför helgen, och klubbens traktor fått punktering......

Efter en snabbtur kunde vi konstatera att det mesta fungerade precis lika bra som innan båten togs upp i höstas.

5/5 Typgodkännandeskylten är nu också på plats. Dock inte på exakt samma ställe som i original, men eftersom kravet är "i närheten av huvudstyrplatsen" borde det gå alldeles utmärkt att sätta den här också.
På ett av Wema-instrumenten har glaset (?) blivit mjölkfärgat. Jag har för mig att Wema haft problem med detta, och att man kan få ett nytt glas på garanti ?  Den som vet kan gärna skriva en rad på Forumsidan.

Tar väl kontakt med Hjertmans annars, de brukar aldrig vara ledsamma.

10/5 Det verkar som att gångjärn, trä m.m. har "satt sig" lite. Beslagen för låsstången på akterbänken sitter numera uppåt 1 mm fel. Det går därför ibland ganska trögt att skjuta i och ur dem.

Lossar beslagen och justerar hålen en aning med fil (bilden tagen efter justeringen, bänkens undersida).

Passar på och visar en bild ovanifrån också. Här syns Flexiteeken också, som nu kommit på plats även på akterbänken. 

För att få en absolut tät skarv mellan teakpanelen och träbänken lade jag en tunn sträng brun Sikaflex utanpå. Den döljer också det vita limmet - tyckte inte det var så snyggt med en vit rand precis i skarven mellan brun teakpanel och brunbeige träbänk....

14/5 Värmaren (en begagnad Eberspächer D1L) har krångligt ibland ända sedan den köptes. När man väl är ute och den används lite då och då har den fungerat, men när den skall "kallstartas" har den ibland varit stendöd. Speciellt om man försökt inom 5 min efter att huvudströmmen slagits på, eller om det varit kallt (!) ute. Senaste veckan har jag inte lyckats få liv i värmaren överhuvudtaget, så något måste göras nu.

Felet har sedan tidigare lokaliserats till styrelektroniken, men att felsöka i den utan schema m.m. har känts hopplöst. Och en ny svart låda kostar nästan lika mycket som hela värmaren....

17/5 Men med en liten enchipsprocessor för några tior, ett par kraftrelän och ett fåtal ytterligare komponenter gjorde jag en ny elektronikbox istället, med ungefär samma funktion som den gamla.  Allt fanns dessutom hemma i "junkboxen", så kostnaden blev minimal.

Tänkte först lägga in några förbättringar som finns på senare versioner. Bl a körs glödstiftet i 10 s vid avstängning av bränslepumpen för att värmaren inte skall ryka när den slocknar. 

Men ledningen som skulle kunna användas för att mata glödstiftet i detta läge var bara på 1mm², och plocka ner värmaren för att dra nya ledningar invändigt tänkte jag inte göra.

20-27/5
Vi har monterat bommar på några platser i hamnen (bl a på vår). För att lättare kunna ha tampar i beredskap tänkte jag sätta dit "linkäppar" i bommarnas ändar.

Kostar visserligen inte så mycket att köpa färdiga, men de finns ju inte här....
Årklyka (Biltema 30:-/paret), en bit el/VP-rör samt en krympslang för att skydda röret är vad som behövs.
 

Här är en färdig käpp. Nedre fästet kommer att utgöras av en mantågsfot (Biltema, 60:-) som sätts fast på bommen med slangklämma. Bild kommer....
30/5 Den färdiga käppen monterad. Genom att såga två spår i mantågsfotens hylsa nere vid foten, kan en slangklämma träs i. Foten är alltså klämd mot bommen genom slangklämman.
Helbild av den färdiga linkäppen monterad på bommen.
Det har på nytt börjat läcka vid sjövattenfiltret. Det verkar som att gängorna är extremt glappa så att gängtätning (oavsett sort) inte klarar av det. Sannolikt är det förminskningsmuffens fel (Watski !). Blir till att köpa en ny komplett rörvinkel....:-(.
Vi har varit ute och premiärsovit i båten för i år. Även om det inte har så mycket med bygge av båt att göra, kan jag inte låta bli att lägga med en bild på två som somnat för kvällen. (Jo, det ÄR egentligen mörkt - bilden tagen med blixt).
1/6 Motiverad av behovet av stuvutrymmen vid helgens familjeutflykt, har jag tagit itu med boxen innanför luckan vid fotsteget. I original finns ingen lucka, men vi satte dit en på ett tidigt stadium (2003-01-04) för att få tillgång till en del av det gigantiska utrymmet under salongen utan att behöva öppna "källarluckan".

Här en bild med kartongmallarna upptejpade.....

...och här samma sak fast sett från stuvutrymmet under salongen.

Stuvutrymmet blir c:a 80x35x40 cm, så det rymmer en hel del i alla fall.

4/6 När man vistas på den extramonterade badplattformen har man inget att hållla sig i. Har inte sett några extra grabbräcken på bilder från originalmonterade NB870 heller.

Av säkerhetsskäl måste vi dock ha något, så idag monterades två "handtag" (c-c 450 mm) från Watski. Köpte först liknande på Jula för halva priset, men passformen var katastrofal. På de två jag tog ur hyllan skiljde t ex längden över 1,5 cm. Sådan skillnad syns faktiskt på en båt.

Tog även en helbild akterifrån, där de nya grabbräckena syns på var sin sida i aktern.
På "att göra"-listan har det i över ett år stått att jag skall sätta en kvartslist över kabeln till strömbrytaren på toaletten. Nu äntligen har det blivit gjort.

Tror Martin Timell kallar det för "kvartslistfenomenet" när man renoverar hemma i huset - allt blir klart utom just de sista listerna, som tar flera år att få på plats......

5/6 De nymonterade bommarna är av enkel men mycket stabil modell. En båtägare lite längre ut på bryggan har redan lagt trätrall på sin ena bom, och idag följde jag hans exempel.
Boxen (vars mall syns ovan, 1/6) blev idag färdig för att monteras. Därmed fick båten ytterligare ett stuvfack.
7/6 Så här blev det.

Passade samtidigt på att montera belysning i "källaren".

Även elskåpet vid förarplatsen har fick belysning idag.

Ett tips: Visserligen är knappa hundralappen inte mycket pengar för en halogenlampa och brytare i båttillbehörsbutiken, men Husvagns-Svensson tar bara hälften för exakt samma lamp/brytarset.

9/6 Nya idéer. Varför inte sätta en hylla här (längst in i stickkojen) ?  Hyllor för väskor m.m. kan man aldrig få för många av.

Sedan funderade vi vidare - man kanske skulle göra en stor lucka i skottet, för bakom finns ett stort stuvutrymme. Idag kommer man åt det genom att plocka bort aktre sittdynan på salongens U-soffa, vilket kanske är lite omständligt. 
Men eftersom kylskåpskompressorn sitter i samma utrymme strök vi idén med en lucka. Ett helt, klätt skott ljudisolerar säkert bättre än en lucka, dessutom skulle utrymmet inte bli så lättåtkomligt den här vägen heller....

17/6 Nu är hyllan under lackning (hyllan ses bakifrån på bilden). 

Undersidan och framkanten kommer att kläs i skai för att få det lite mjukt, däremot blir själva hyllplanet i ekfanér. Tror det är tåligare än skai - om man skulle slänga upp något vasst får man i värsta fall lägga ett lager lack till. Hade det varit skai skulle man istället få klä om hyllan.

19/6 Nu är hyllan monterad !

Förstår inte varför vi inte kommit på att sätta en hylla här från början - nu när den är på plats känns det självklart att det skall vara en hylla här.

29/6 En tanke som nu blivit verklighet är att koppla in ett par flödesgivare för att kunna se bränsleförbrukningen för ögonblicket. Multiinstrumentet modifieras för att kunna ta hand om pulser från flödesgivare - en på bränsleledningen och en på returen.
Det fungerar dock inte så bra på lägre varvtal/förbrukning. Verkar som om givarna inte alls håller de specifikationer och toleranser som utlovas i databladet :-(. 

För att se att de i alla fall visar lika vid ett visst flöde monterades båda på returledningen som test. Men det gjorde mig inte klokare. Fram- och returflödena stämmer inte på lägre varvtal med Yanmars specifikationer. Och det skiljer inte några procent, det är 3-5 ggr......

30/6 Tur att båtgrannarna känner mig vid det här laget. Som någon sade när jag lyfte ut oscilloskopet på bryggan: "- Det var en stor multimeter du kör med".

Får hem andra flödesgivare på fredag. Hoppas bli klokare då.

2/7 Idag fick jag hem de nya givarna. Innan de monterades i båten testades de på alla aktuella flöden. Fick lite synpunkter på åtkomligheten i tvättstugan.....;-).

I vasken står ett halvlitermått, och med detta och ett stoppur kontrollerades flödet.

Det visade sig att denna, betydligt billigare givare var förbluffande exakt. Över hela området diffade de båda givarna max c:a 1,5% från varandra. Som synes på bilden var de generellt sett ännu bättre.

(Det övre instrumentet är en frekvensräknare med många funktioner. Just på bilden visas frekvenskvoten mellan givare A och givare B. Skillnaden mellan givarna är alltså 0,6% i det ögonblick bilden togs).

3/7 Men samma felsymptom var kvar även med dessa givare !

Det visade sig nämligen att det ytterst "hackiga" flödet som är typiskt för en dieselmotor ställde till det för givarna. Genom att använda befintligt filter som flödesutjämnare för matargivaren och komplettera med ett enkelt bränslefilter för att få utjämning även på returen, fungerade det sedan utmärkt. Tack för bollplanket, Lars L. m.fl.

(Bränslefiltret för returen är egentligen till en Opel - under hundralappen på Biltema).

För att matargivaren inte skall få skräp i sig behövdes ytterligare ett filter - den hamnade ju nu direkt mot tanken. 
Ett enkelt mekaniskt filter (för jordbruksmaskiner) inhandlades. Det finns motsvarande i plast också, men jag ville ha något lite mer rejält här. Dessutom har plastfiltren oftast 6/8 mm-anslutning, här behövdes 10 mm. Tyvärr fick inte dubbla slangklämmor plats på den korta nippeln.
En närbild på matargivaren (som skruvades via adapter direkt i filtret istället för via slang).
4/7 Att ha fettkoppen till axeltätningen placerad inne i motorboxen har visat sig vara opraktiskt. Den behöver enligt sakkunniga skruvas på rätt ofta, så nu skulle den flyttas. Bara 15 cm akterut, men i alla fall. Ett urtag sågas i plattan.....
...och så här blev det (ni hittar den väl på bilden ?).
25/7 Händer det något här, eller ?  Nej, inte mycket. Det är ju semestertider, även om det mest regnat. Lite småsaker har dock kommit på plats för att göra båten mer personlig och hemtrevlig. 
Hittade denna knoptavla i miniatyr.....
...samt lite annat i en souvenirbutik vi passerade. Dubbelhäftande tejp håller det hela på plats.
En sak som inte är riktigt bra är defrosterutblåset precis till höger om instrumentpanelen. Luften kommer akterifrån i kanalen, och med utblåsets placering långt fram på rutan kommer luften knappt att träffa rutan alls. Resultatet är att hela sidorutan bredvid föraren förblir immig.
Försökte göra en plåt som vänder luftströmmen (bilden) men det blev inte bra. Skall sätta små "gälar" på själva gallret istället.
En annan fundering är att använda lite av akterdäcket till ett stuvutrymme för lite större saker (bara locket blir drygt en meter brett). Dessutom skulle det kunna bli en perfekt, fast sittbänk. Akterdäcket är ju stort som det är.

I höst/vinter skall vi även göra om akterbänken i GAP istället. Kvaliteten på ekskivan från en lokal, känd bygghandelskedja var rent usel, så det blev bakläxa....

26/7 Startsidan för byggavdelningen i menyn är nu uppdaterad med lite tekniska data på vår NB870. Här fylls det också ibland på med lite mer helhetsbilder o.s.v.
4/8 Varför har vi inte tänkt på detta tidigare ?

Efter ett tag ligger jackor och flytvästar lite här och där på de flesta ställen. Satte därför upp ett par mässingkrokar precis när man kommer in i båten, för att hänga upp dessa på. Rekommenderas varmt !

9/8 TFX-reglagen är allt annat än vattentäta. Där spakens axel går in i kåpan är det rejäla hål där vatten kan rinna in.

Visserligen regnar det sällan SÅ snett, men det blir desto blötare när båten spolas av. Tillbringade därför någon timme vid symaskinen och sydde en "mössa" av galontyg att sätta över reglaget när båten lämnas en längre tid.

21/8 Alla bogpropellrar låter ju som bekant rätt illa. På vår båt är det dock extremt illa. I alla fall tycker jag det.

Provade att montera ljuddämpningsmattor runt tunneln och på de fria skrovsidorna strax ovanför - det låter nämligen som resonansljud. Plattorna är som synes av den lite tyngre sorten (asfaltmatta, bitumenmatta o.s.v.). 
Och det blev faktiskt skillnad - ljudet blev märkbart dovare och behagligare. Som vinterprojekt kommer det därför även att bli en isolerande huv över motorn och kanske lite mer dämpningsmattor.