Dagbok
juli-nov 2009
1/7  Jag lade aldrig upp någon bild på hur skarndäcksgropen blev när allt var klart. 
Här kommer en i alla fall. Och det fungerar alldeles utmärkt. Så till alla NB870 och NB8700-ägare som retar sig på att vatten blir stående - modifiera och gör en avrinning. Det är det värt.
Efter ett par år blir fenderstrumporna (Biltema) rätt bleka och inte minst - smutsiga. Tänkte köpa nya, men upptäckte att de såg nästan likadana ut på avigsidan. Vrängde dem därför ut-och-in, så nu går de ett par år till.

Den längst till vänster är vrängd, och såg före operationen ut som de andra.

Skulle inspektera bränsletankarna. På babords tank är det en plastbult som håller ihop manluckan. Eller rättare sagt var, för den gick av vid återmonteringen. Efter att resterna fiskats upp ur tanken ersattes den av en rostfri bult. 

Borde suttit riktiga saker där från början.....

Båten är nu i för sjunde säsongen, och det sätter sina spår. Gummitätningen på kontakten på taket (till lanternmasten) har spruckit, med vatten och oxid i kontakten som följd.
En elkabel skalades och gjordes till "borste" för att städa ur kontakten innan pluggen fick lite kontaktfett och en ny gummitätning.
Nivågivaren i sjövattenfiltret har två nackdelar: Varnaren fungerar inte om det är absolut lufttätt så att filtret inte töms när motorn stannar/impellern slutar pumpa. Dessutom varnar den inte om t ex en plastpåse skulle täppa till vattenintaget.

Flyttade därför ut den till rakt över inloppet i filtret, samt tyngde ner flottören med en bricka. När det inte flödar något vatten sjunker den precis ner mot botten, men så fort det flödar trycks flottören upp och varningen försvinner. Vips, har vi modifierat den till att känna flöde istället för vattennivå, och de båda begränsningarna är borta !

10/7 I flera år har vi märkt att det ibland är lite blött på en sittdyna i förpiken. Nu äntligen har vi hittat orsaken - en skarv i luckan som inte svetsats ihop hela vägen.

När det regnar mycket, kommer vatten ända in mot innerhörnet i profilen, alltså där det är en springa rakt igenom. 

Med Dremeln fräses springan upp lite, och fylls med tätmassa. Problemet åtgärdat !
17/7 Måste slänga in en semesterbild också. 
Även Vättern har skärgård, och en riktigt stor sådan dessutom. Men inte söder om linjen Karlsborg-Motala. Vid ett par nätter i naturhamn kom det nymonterade ankarspelet väl till pass.
30/7
Mer skumma vattenläckage.
I flera år har vi ibland fått in vatten på styrbords sida i maskinrummet. Inte mycket, men någon liter har det väl kunnat bli under någon månad. Men till synes helt slumpmässigt.

Men nu var det vatten i skrovutbyggnaden jag gjorde till förra säsongen. Och det kom tillbaka !  Olustigt värre, och eftersom båten ligger i sötvatten är det svårt att avgöra om det kommer uppifrån eller nerifrån.

Men det finns knep: Misstänker man att det kommer uppifrån eller vet var det kan tänkas komma in, kan man lägga ut pappersremsor lite strategiskt på vilka man ritat ett streck med en vattenlöslig tuschpenna. Om remsan varit fuktig någon gång syns det direkt på strecket.
Och visst kom det uppifrån - tätningen hade bommats i nederkanten på duschboxen på akterdäcket. Varje gång det regnade (eller jag tvättade båten) rann det in här. Bakläxa....

 

Duschen återmonterad.
Denna modell har egentligen bara ett hål där handtaget med slang går ner, helt utan kant. Även med tät sarg kommer vatten som lyckas komma förbi luckan ofelbart att rinna in i båten i alla fall. Dumt !

Kapade därför fram en plastring från ett avloppsrör för tvättställ och limmade dit över hålet. Hädanefter rinner vatten inne i boxen ut och inte ner i båten. 

6/8 Motorn har snart gått 250 timmar, och skall genomgå en större service. Men jag fick inte tag på någon som kunde åtaga sig att göra det på plats, så jag fick försöka själv.

Spridarna skall kontrolleras, så de demonterades och lämnades in. Passade på och justera ventilspelet (också en servicepunkt) när motorn var lätt att dra runt utan spridare.

Men vid återmonteringen gick det inte bra. Missade att momentet var angivet i Nm och inte kg så jag höll på att dra av pinnbultarna som håller fyrans spridare. Antagligen har de sträckts, så jag skall byta dem så småningom.
Dessutom gick en bultskalle till en bränsleskruv av när returledningen skulle monteras. Och när en ny M6-bult skulle förses med hål för att lösa det provisoriskt körde jag av tre borr....:-((.
 

Det lär också ha gått ut ett servicemeddelande för ett par år sedan att alla Yanmar- motorer av denna typ skall ha silikatfri kylarvätska, alltså den där röda, nya sorten. Den vanliga blå som motorn levererades med är aggresiv mot aluminiumdelarna samt kan ge avlagringar i kylkanalerna, sägs det.

När jag nu ändå höll på så passade jag på att tappa ur den gamla, köra igenom en omgång vanligt vatten och sedan återfylla med G30-glykol. Det gick åt några flaskor - kylsystemet rymmer 15 liter.....
Det är rätt viktigt att få det så rent som möjligt, eftersom blå/grön glykol tillsammans med röd kan innebära en brun sörja - de är inte blandbara. Har sett en bil med röd vätska där man toppat med blå, och den fick till slut hela värmepaketet igensatt av sörjan.
 

Jag vill ha ner avgaserna lite mer under vattnet. Dock är utblåset snett på sidan inte lämpligt för att montera en "vanlig" avgasstövel.

Lösningen blir en sådan här ventilatorhuv. Försökte få så mycket slagsida på båten att hela ytan hamnade över vattenytan, men det var hopplöst. Till sist gav jag upp och ringde en av båtklubbens kranbehöriga för att lyfta upp båten en liten bit. 
Det borde jag gjort från början, för det hela tog mindre än en timme innan båten var tillbaka vid bryggplatsen igen.

LED-belysningen under badbryggan är för svag för min smak. Testar lite superstarka LED under vattnet, men inser snabbt varför alla undervattenslampor är riktade bort från åskådaren på mässor eller varför man aldrig ser själva ljuskällan i broschyrerna: Det bländar nämligen, och ser allt annat än snyggt ut när man ser ljuskällan som en helljuslampa rakt i ögonen. Tycker i alla fall jag.

Men jag hittar en placering som både ger indirekt ljus och bra effekt. I vinter skall det gjutas LED-armaturer och monteras permanent !

2/9 Vi brukar vika (läs: knöla) ihop gummibåten över vintern. Men egentligen mår den nog inte så bra av den behandlingen, och inspirerad av systerns och svågerns lösning gör jag en hissanordning för gummibåten....
...som här har kommit på plats. Hade dock för kort stege så den kom inte högre än så här. Får fixa det någon gång. 
Nu är hon inne för denna säsongen, dessutom vaxad och klar. Nästan vårrustad redan, alltså.

Men projekt blir det - härnäst skall plastas en sittplats till på akterdäcket med en kyl/frysbox under.

23/9  Sonar mina synder från servicen och demonterar de stackars pinnbultarna som håller spridare fyra. Det gick fantastiskt lätt, kanske för att gängorna där muttern sitter börjat töja sig och kärva efter att jag drog dem alldeles för hårt tidigare. 

Inget ont som inte har något gott med sig.

Byter även min hemmagjorda skruv med bränslehål i sista banjon på returröret, som jag nu fått hem i riktig version. 

Men den borde varit gjord i en ädlare metall än vanligt stål, eftersom den kostade nästan 100:- hos ett Stockholmsföretag som säljer Yanmar. För EN skruv, alltså.....

3/10 Jag skrev tidigare att en kylbox skulle fixas. Här har jag börjat malla för plastsvepet.
Egentligen skulle jag byggt en box på plats och köpt ett löst aggregat, men på Öppna Varv hittade jag en komplett box för inbyggnad (Isotherm) med ett smärre skönhetsfel för mindre än vad bara aggregatet skulle kostat.
Plastningsbilder och formar har ni ju sett tidigare, så dem hoppar jag över. Här är plastsvepet med lock, löst ditställt.

Locket skall förses med Flexiteek som de andra, så jag brydde mig inte om att lägga gelcoat ovanpå helt och hållet.

17/10 Efter lite bortfräsning av gelcoat (dammigt arbete !) plastas plastsvepet fast från insidan....
....och spacklas med gelcoatspackel i skarvarna. En bred glasspinne (eller bakänden av ett borr) är bra att smeta med för att få en snygg radie.
Boxen på plats. 
Dock utan någon snyggare finish, det ordnar vi sedan.....
24/10 Den köpta boxen är rätt på alla mått utom höjden. Den är alldeles för hög för att få plats. Dock vill vi fortfarande kunna ha en stående PET-flaska av högsta sort inuti, så det blir till att kapa boxen. C:a 2 cm skalades av i överkanten och 3 cm i botten.
25/10 Att plocka bottnens tjocklek gillar jag egentligen inte - det är den viktigaste delen ur isolationssynpunkt. 
Men akterdäcket den kommer att stå på isolerar nog lite det också som kompensation. På bilden syns ett tvärsnitt, och det är duktigt tjockt med glasfiber och - framförallt - distansmaterial.
Normalt är det rör medskickat för att placera aggregatet upp till en meter bort. Men på denna boxen var det mer. Mycket mer. 
Det gällde att trä ner röret i det lilla hålet i hörnet utan att få någon knäck. Dessvärre ligger dieseltanken c:a 25 cm under hålet, så samtidigt som kopparröret matas ner måste det rullas ihop i en fin rulle under akterdäck. Lite bökigt att fixa utan hjälp, men så småningom....
.....kunde boxen landa på plats !

Runt boxen fick lite ytterligare isolering plats, 10-40 mm frigolit fyller ut mellanrummet mellan plastsvepet och boxen (kan skymtas på bilden ovan).

1/11 Bakkanten på luckan blev inte riktigt bra. Jag gjorde den rejält avrundad, men det skall den ju inte vara. Den möter en kant med gångjärn emellan och är ingen ytterkant.
Tillbaks i den enkla formen för justering - ett gammalt hyllplan med några ditspikade kanter.
4/11 En rejäl sträng Sikaflex tätar och fixerar överkanten. Det måste vara tätt uppåt, så att inget kan rinna ner mellan kylboxen och "skalet".
Sådär !
Utsidan upputsad och slutligen polerad till.....nja, i alla fall hyfsad glans.

Nu fattas bara flexiteekpanelen, som skall limmas på locket.

Aggregatet hänger som sagt i "taket" under akterdäcket.
Kylboxen är utrustad med en kondensvattenavrinning. Hade kanske kunnat släppa ner den ända till kölsvinet, men den fick gå ut såhär istället.

På bilden ser man aggregatet från andra hållet, samt den extraisolering jag limmat i "taket" rakt under boxen.

Kondensvattenavrinningen fick mynna i ett hål ut i självlänsrännan runt akterdäcksluckorna.
NB Marine har på NB8700 och tidiga NB870 gjort uteluckorna i ett konstmaterial liknande "spånskiva i plast". Dessa har en tendens att slå sig, i synnerhet om man limmar t ex Flexiteek på ena sidan. Värst är det där de sitter på utrymmen som är fuktiga. Luckan på bilden sitter över ett utrymme där vi har tampar.
Riktar upp bananformen och förstärker med 20x20 mm aluminiumprofil (den sista är ännu inte monterad på bilden).
Passar på att lägga igen några gamla hål efter dävertarnas förra placering. Putsning med 120-400-600våt och därefter polering med rubbing så ser man inte mycket av de forna hålen.